Fatbikes V20 & V30

Hydraulische remmen

Hydraulische remmen op een fatbike werken op een vergelijkbare manier als hydraulische remmen op andere fietsen, maar ze zijn aangepast om te functioneren met de bredere banden en specifieke eisen van een fatbike.

Hydraulische remmen gebruiken hydraulische vloeistof, meestal minerale olie of DOT-vloeistof, om de remkracht over te brengen van de remhendel naar de remklauw. Hier is een algemene uitleg van hoe hydraulische remmen werken op een fatbike:

1. Remhendel: Wanneer je de remhendel op de fiets indrukt, creëer je druk in het hydraulische remleidingsysteem.

2. Hydraulische leidingen: De druk die door de remhendel wordt gecreëerd, wordt via de hydraulische leidingen naar de remklauw gestuurd.

3. Remklauw: In de remklauw wordt de hydraulische druk omgezet in mechanische kracht. Dit zorgt ervoor dat de remblokjes tegen de remschijf (of in sommige gevallen tegen de velg) worden gedrukt, waardoor wrijving ontstaat en de fiets vertraagt of stopt.

Op een fatbike zijn de hydraulische remmen aangepast aan de bredere banden en velgen die typerend zijn voor dit type fiets. Dit kan betekenen dat de remklauwen en remblokken groter zijn om voldoende remkracht te leveren voor de bredere banden. Daarnaast kan het hydraulische remsysteem worden aangepast om te compenseren voor de mogelijke modder en sneeuw waarmee een fatbike kan worden geconfronteerd, om ervoor te zorgen dat de remprestaties consistent blijven, ongeacht de omstandigheden.

Over het algemeen bieden hydraulische remmen op een fatbike krachtige, goed gedoseerde remprestaties en zijn ze goed bestand tegen de uitdagingen van offroad- en off-season-rijden die fatbiken met zich meebrengt.

Wil je mechanische remmen? 

Mechanische remmen

Mechanische remmen op een fatbike zijn remmen die werken op basis van kabels en mechanische hendels in plaats van hydraulische vloeistof. Hier is een uitleg van hoe mechanische remmen werken op een fatbike:

1. Remhendel: Wanneer je de remhendel op de fiets indrukt, trekt dit een kabel aan die is verbonden met de remklauw.

2. Kabel: De kabel die van de remhendel naar de remklauw loopt, zet de mechanische kracht van de remhendel om in een trekkracht op de remklauw.

3. Remklauw: De remklauw bevat de remblokken en wordt geactiveerd wanneer de kabel strak wordt getrokken door de remhendel. Dit zorgt ervoor dat de remblokken tegen de remschijf (of in sommige gevallen tegen de velg) worden gedrukt, waardoor wrijving ontstaat en de fiets vertraagt of stopt.

Mechanische remmen op een fatbike zijn over het algemeen eenvoudiger van opzet en onderhoud dan hydraulische remmen. Ze zijn ook minder gevoelig voor temperatuurveranderingen en bieden een meer directe feedback aan de rijder, omdat er geen hydraulische vloeistof in het systeem wordt gebruikt. Dit kan voordelig zijn in omgevingen waar de fiets wordt blootgesteld aan extreme kou of modder, aangezien mechanische remmen over het algemeen minder gevoelig zijn voor dergelijke omstandigheden.

Bij het kiezen tussen hydraulische en mechanische remmen voor een fatbike, moeten rijders rekening houden met factoren zoals remprestaties, onderhoudsvereisten, persoonlijke voorkeuren en het soort terrein waarop ze zullen rijden.

QM V30